20 juli 2010

Entledigad

Jag har blivit entledigad från praktiken. Jag fick ett psykbryt idag när jag skulle börja klistra på ettiketterna på volymerna. Jag har suttit i veckor med de jäkla ettiketterna för det får bara plats 30 tecken och det är inte så lätt att fortkorta 15 församlingsnamn till 30 tecken och fortfarande förstå vad det står. Så jag har suttit och pusslat och hållt på med varje ettikett för sig. Så idag skrev jag ut hundratals av dem och gick glad i hågen ner i arkivet för att börja klistra. Då kommer en av de andra praktikanterna och säger att man måste ta ut innehållet ur alla volymer och sortera det efter bokstavsordning för länsarkivet accepterar inget annat än bokstavsordning. Jag bara: HAAH! vilket roligt skämt, verkligen. Men han var seriös, sa han. Jag stirrade på min samling av tusentals volymer och gick upp och pratade med den ende som jobbar i arkivet. Han brukar aldrig ha en aning om någonting när man frågar honom men nu sa han: Jag har för mig att det kanske ska vara i bokstavsordning fram till ett visst årtal, jag tror 1967 eller något sånt och sen ska ska de nog ordnas efter nummer av något slag. Men om det nu är så viktigt att volymerna är indelade på detta sätt och länsarkivet inte ens accepterar något annat, hur kommer det sig då att jag inte har hört ett enda ord om det på sex veckor? Inte ett knyst! Hur ska jag kunna veta? Ska jag komma på det själv? Och varför har den andra praktikanten fått reda på det men inte jag? Det har aldrig vart tal om att jag ska ta ut allt innehåll ur volymerna och sortera om det. Det enda jag skulle göra var att skriva upp vilka volymer som innehöll vad och sedan registrera det i databasen. 

Problemet med det hela är att vi aldrig haft någon handledare. Vi har haft en dam från Småland som kom en gång i veckan och svarade på våra frågor men man märkte tydligt att hon inte var så intresserad egentligen. Hon är tydligen chef för Skatteverkets arkiv i sydsverige eller något liknande. Och om inte ens hon är intresserad, hur kan någon då förvänta sig att jag ska vara det? Och nu har hon åkt på semester i fem veckor. Och det finns ingen annan där som vet något om det vi gör. De vet inte ens om jag är där eller inte. Så jag ringde arbetsförmedlarchefen och var lite halvt hysterisk och frågade om det verkligen får gå till på det här sättet varpå de (i princip) avbröt praktiken med omedelbar verkan. Jag har varit i kontakt med dem tidigare för att jag inte ens hade ett nummer att ringa och sjukanmäla mig till och fick då ett namn på en kvinna som tydligen skulle vara vår handledare men när jag frågade henne hade hon själv ingen aning om det.

Så nu kan de gott sitta där med skägget i brevlådan och sortera sina jäkla volymer själva. 'Cuz thiz gal aint gonna do that shiiit anymore!

Och nu kan jag lämna det bakom mig. Tack.

Inga kommentarer: