14 januari 2011

Marint

Idag är det tjugondag knut och då dansas julen ut. Tyvärr har vi inte dansat ut någon jul här idag, utan det får jag göra imorgon när jag är ledig. Egentligen ville vi göra det i söndags men vi bara såsade istället. Och det var ju trevligare. Men jag har dansat ut julen här på bloggen iallafall! Det blev lite marint istället. Marint är fint. 

Förstår ni hur trött och arg jag blev igår när jag upptäckte att jag hoppat på fel tåg? Som om resandet inte tar nog tid från mitt liv ändå. Varje dag, 12 minuter över varje timme går ett tåg från spår 4 (99% av gångerna iallafall) i Helsingborg och varje dag får jag springa för att hinna eftersom jag alltid slutar hel. Och varje gång står tåget där och är precis på väg att gå, så även denna gången. Och varje gång slänger jag en snabb blick på spårskyltarna för att se så att det går åt rätt håll, så även denna gången. Så jag hoppade på och kände mig lättad för att jag även denna gången hann med. Men så när jag sitter där i grodan ro får jag en känsla av att något inte stämmer så jag tittar upp mot displayen och där står det tydligt "Tåg mot Göteborg" så jag rusar upp och bort mot dörren men den går inte att öppna så jag springer till nästa dörr där tågvärden står och precis håller på att stänga. Jag frågar henne om det här tåget går till Göteborg och hon svarar jakande. Jag säger att då är jag på fel tåg och måste av. Men det går inte. Hon har redan gett klarsignal. Och då står vi fortfarande stilla på perrongen. Och jag får inte komma ut. Jag måste följa med ända till Ängelholm innan jag kan byta och åka tillbaka. Dramatik!

Jag kom hem en timme senare än vad som var tänkt. Inte så farligt kanske men jag skulle ju till Liv på syjunta. Nu var jag alldeles för trött och sur och hungrig. Och sen skulle jag egentligen ätit middag med en kompis som fyllde år men det blev inget med det heller. Det upptäcktes ändå att Henrik och jag blev inbjudna flera dagar senare än alla andra! Man kan undra varför. Blev vi bortglömda från början eller behövdes det utfyllnad och därför bjöds vi in på slutet? Detta kommer vi nog aldrig få veta. Och det spelar inte så stor roll heller. 

Jag, om någon, vet hur svårt det är att bestämma sig för vilka som ska bjudas in när det gäller viktiga händelser i ens liv. Ett bröllop till exempel. Jag grubblar mig fördärvad. Ska man exempelvis behöva bjuda in folk man knappt känner bara för att de umgås i samma gäng? Ska man behöva spendera över 500 kronor på en person man inte direkt gillar (eller snarare misstänker att personen inte gillar en) bara för att han/hon är tillsammans med någon man gillar? Det händer ju faktiskt ganska ofta att personer man gillar har konstiga partners. Ska man bjuda in folk bara för att man misstänker att han/hon kommer ta illa upp om han/hon inte blir bjuden? Kan man bjuda någon man bara träffat ett par gånger och fattat tycke för om man inte ens bjuder  folk man träffar ofta? Om man bjuder en kusin, kan man då strunta i en annan?

Jag vill bara att min och Henriks fest ska vara full med folk vi gillar och som gillar oss. Vill inte ha nån konstig stämning eller snickesnack. Inga sneda blickar och hemlighetsmakeri. Det ska bara vara fint och roligt och avslappnat!

2 kommentarer:

henrik sa...

i groooodan ro!
Fast inbjuden flera dagar efter va väl helt fel? 2 timmar på sin höjd enligt mina beräkningar

Kristin sa...

Nu är det du som underdriver.