24 juni 2010

Burberry och borrelia

Nu har jag kommit hem igen efter en runda på stan. Malin köpte en Burberryväska för 7500. Hon fick två löner den här månaden så då tyckte hon att hon skulle slå till på något rejält. Jag fick således följa med henne in på Olséns. Det var första gången någonsin för mig. Två tanter jobbade där inne och de var precis likadana. Supergamla, supersmala, supersolariesolade, superrynkiga, supersminkade, superfriserade och supersmyckade, utan BH och med superhängiga bröst. Det var väldigt fascinerande för mig. Den ena slog klorna i oss direkt och frågade om vi sökte något. Det var tydligt att hon tyckte att vi annars inte hade något där att göra. Ja, iallafall inte jag i min gröna leopardmönstrade klänning och trasiga kofta och tygkasse. Men tji fick hon.

Jag fick faktiskt också två löner den här månaden, tro det eller ej. Den ena var från Sjöbo på 539 kronor (försenad semesterersättning) och den andra från högskolan på 965 kronor (missad lön). Och det var väl ungefär det jag fick allt som allt. Och det blev jag glad för! Kunde lika gärna inte fått något alls.

Jag köpte ingredienser till sangria som vi ska ta med imorgon. Rödvin, fruktsoda, apelsin, citron, kanelstång och nejlikor. Det ska förhoppningsvis bli underbart gott!

Jag tänker att jag nog har fått borrelia. Kolla på det här konstiga märket jag har på låret:


Och så kollar ni på den här borreliabilden som jag hittade på Google:


Lite likt är det faktiskt. Förutom att mitt mer ser ut som ett vanligt blåmärke med ett stick i mitten. Och kolla sen symptomen för borrelia (förutom det konstiga märket). Här är ett urval (från Wikipedia): trötthet, stelhet i ansikte och nacke, värk i ögonen, överkänslighet mot ljus, blindhet, hörselnedsättning, tinnitus, överkänslighet mot ljud, smärta i näsan vid andning och sinusbesvär, ledvärk, svullna knän, hudutslag, smärta i testiklarna, smärta i perineum, frekvent eller smärtsam urinering, smärta i buken, muskelvärk, ryggvärk, värk i korsryggen, värk i bröstet, smärta i höften och skinkan, migrän, huvudvärk, yrsel, balanssvårigheter, blåröda utslag i fotsulan som övergår till en rödvit atrofi (förtvining) av huden, förtunning av hud under foten, förlust av känsel och avdomning i extremiteterna, neurologiska besvär, problem med minnet och förvirring, utfall av ilska, perioder av likgiltighet, koncentrationsproblem, hjärtproblem, återkommande rethosta med små mängder slem, tand- och käkinfektioner, tandgnissling, värk i käkmuskulatur och artrit (ledinflammation).

Finns det något som inte är ett symptom på borrelia? Av de ovan nämnda hittar jag inte mindre än fjorton stycken som mer eller mindre stämmer in på mig. Men den som lever får se, den som lever får se.

2 kommentarer:

http://myrealylife.blogg.se/ sa...

Är nog borrelia, hittade min på benet för 2 veckor sen.. Liknar min och jag har B.
Man ser det mest på ursprungs såret (pricken, där fästingen satt) sen att det är någon form av ring runt om även..
gå till doktorn så skriver den ut penseln :)

Frykh sa...

Det är väl snarare den som obducerar en icke överlevande som får se?