7 juni 2010

Hänt

Jag måste berätta om intervjun i fredags. Det var en gruppintervju. Det visste jag i och för sig innan men jag hade ingen aning om hur den skulle utspela sig. Vi var åtta sökande som fick sitta i en ring med en ledare. Sedan satt det en panel på sju personer längst ner i rummet och lyssnade på allt vi sa. Det var helfestligt. För några år sedan skulle jag drabbats av ren och skär panik i en sådan situation och antagligen helst velat springa iväg alternativt sjunka genom golvet. Men nu gick det bra. Jag kände mig varken bättre eller sämre än de andra. Inom två veckor ska jag få svar. Hoppas hoppas! Jag vill verkligen ha ett jobb nu. 

Idag har jag nämligen börjat praktisera i Skatteverkets arkiv. Tillsammans med två män. Det var så förvirrande för hon som skulle visa oss hur vi skulle göra behandlade oss som utbildade arkivarier som jobbat där i flera år redan. Som att vi redan visste allt. Och hon använde massa termer som jag aldrig någonsin hört förut. Det är lite konstigt med människor som inte förstår att alla inte kan allt som de kan. Det vi ska göra är att bringa ordning i arkivet för att det ska flyttas, något som borde skett kontinuerligt de senaste femton åren men som ansvarig personal helt enkelt struntat i för att de tyckte det var för tråkigt. Så det ska vi göra nu, utan lön. Ja, ni får ursäkta min oerhörda entusiasm över detta. Är inte helt fötjust i det här praktikkonceptet som innebär att man tvingar folk att arbeta heltid för ingen lön alls. Att dessutom utföra ett jobb som de själva borde ha gjort (för att de får lön) men helt sonika skitit i. Det känns inte så motiverande. Var är moroten i det hela? Jag får ju för fasiken inte ens ut existensminimum på min a-kassa. Och nu ska jag jobba gratis utan att få minsta lilla extra, utan att ens få spara mina a-kassedagar, bara för att moderaterna vill gömma alla arbetslösa i massa åtgärder inför valet. Jag blir så arg.

Därför hoppas jag mer än någonsin på ett jobb. Med lön.

För att muntra upp mig ska Henrik och jag på bio idag. Iron Man 2. Wihoo!

2 kommentarer:

Anonym sa...

nej det är ett sjukt system...
vi får prata mer om det i parken någon dag;)
kram Jennie

Kristin sa...

Jaaa, det får vi göra :)