12 augusti 2010

Var feminist även på valdagen!

Idag har det hänt såå mycket! Det började med att jag kom till Tomelilla och träffade Gudrun Schyman. Minsann. Hon stod på torget och talade och såg så liten och ensam ut att jag var tvungen att sätta mig och lyssna lite. Jag hade ju ändå 40 minuter på mig innan jag började. Sen när hon talat klart satte hon sig vid mitt bord och gav mig vykort. 

När jag kom till bibblan sa de att jag var känd från tidningen för jag var tydligen med i Ystads Allehanda igår. Det hade jag helt glömt bort men det kom faktiskt en kvinna från någon tidning i tisdags och frågade frågor om vad jag tyckte var den viktigaste valfrågan. Jag sa vård och skola. Såklart. Då frågade hon mig hur jag ställde mig till kulturen eftersom jag ju jobbar på bibliotek. Just det, sa jag, vi måste värna om våra bibliotek också!

Sen var en ur personalen helt till sig för hon hade precis träffat Hasse Alfredsson som hade gjort ett uttalande angående att Tomelilla kommun inte längre vill driva Världens minsta museum/Världens största Hasse&Tage-museum. Hon blev fotad tillsammans med honom och var jättestolt.

Sen ska Miljöpartiet ha debatt med olika partier på bibblan de närmaste veckorna. Idag skulle de debattera med Folkpartiet om skolan. Bara massa tanter och någon gubbe debatterade. Vad vet de egentligen om skolan? Inte mycket skulle jag tippa. Och en av miljöpartitanterna var jätteelak och sa till mig att det var "himla dålig service" på bibblan bara för att jag inte visste hur jag skulle kvittera ut en nyckel till henne. Det är väl inte mitt fel att jag inte vet hur man gör det. Jag var dessutom helt ensam i disken just då. Och det var bara chefen som kunde göra det. Men jag log bara ansträngt och sa att jag var ny men sen efteråt kom jag på att jag borde sagt "Att inte ha svar på allt är inte dålig service, men att inte göra sitt bästa för att hitta svaret är dålig service." Och jag hittade ju svaret så hon fick sin nyckel. Tandlösa tanta. Jag blev sugen på att inte rösta på Miljöpartiet nu bara för det. Kanske FI är ett bättre alternativ? Gudrun var iallafall trevlig.

Så vem säger att det inte händer saker på landsbygden va?

Hasse. (Foto: Kristina Fröling)

Inga kommentarer: