19 januari 2012

Action!

Tre gånger gick brandlarmet på bibblan idag. Tre gånger fick vi stå i kylan på uppsamlingsplatsen och frysa utan jackor. Tre gånger kom brandkåren med rökdykare. Två gånger fick vi köra ut alla besökare (första gången hade vi inte öppnat än). Anledningen var att de satte in en ny brandsäker dörr i källaren och de råkade svetsa igång brandlarmet. Hela biblioteket fylldes av svetsrök. Trots detta var det svårt att få ut vissa besökare. Kollegor berättar om personer som "bara skulle lämna tillbaka en bok först" och trängde sig in fastän biblioteket var helt urtymt och blev förvånade för att receptionen inte var bemannad. Galenskap!

Igår gick det inga tåg till eller från Helsingborg mellan 17 och 22. Genast infinner sig ett slags undantagstillstånd där folk anser sig kunna bete sig hur som helst mot sina medmänniskor bara för att få komma på ersättningsbussarna först. Man kan ju bara tänka sig hur de skulle bli om det hände en katastrof på riktigt. Och jag kanske inte är så mycket bättre. Jag vill ju också på den jäkla bussen så jag kan komma hem. Fast jag skulle aldrig få för mig att armbåga mig fram eller tränga mig före som vissa gör. Någon måtta får det ändå vara.   

Idag har jag träningsvärken från helvetet. Jag följde nämligen med några på cirkelfys igår på lunchen. Jag tyckte jag tog det rätt lugnt ändå, eftersom det var första gången, men mina muskler tycker inte det. De undrar vad fasiken jag håller på med. Men de ska nog få se! 

Dags att sova. Gonatt!

Inga kommentarer: