31 oktober 2011

På tal om vintertid

Natten till söndagen var mycket förvirrande för mig eftersom jag skulle upp och jobba. Det var ju viktigare än vanligt att allt blev rätt. Även om det var bra att få en extra timme att sova på, så blev det nästan bara jobbigare ändå. Dessutom sov jag inte ens den timmen. Vi var hemma hos C&C och ritade istället. Jag funderade mycket på om jag skulle ändra min klocka redan på natten eller om jag skulle vänta. Om jag väntade skulle jag  nämligen kunna sova till 11, om jag gjorde det direkt var jag däremot tvungen att gå upp redan vid 10. Å andra sidan skulle det vara mycket mer krånligt att gå upp klockan 11 eftersom jag då inte skulle komma till jobbet förrän 13 och jag börjar ju 12 på söndagar och då skulle jag tro att jag var en timme sen fastän jag inte var det. Det slutade med att jag faktiskt ställde om klockan innan jag somnade. Det kändes mer rätt även om jag fick offra en hel timme på det tilltaget. 

Varför måste vi hålla på och ändra tiden för? Jag tycker det är onödigt. Det kan väl vara som det är istället? Fast jag fattar inte människor som säger att deras vardag blir totalt rubbad i en hel månad efter att vi ändrat tiden. De måste ha ett extremt rutinmässigt liv. Jag kände ju ingen skillnad fastän jag skulle upp och jobba till och med. Fast jag skulle nog må bra av lite mer rutiner. Men jag tycker det är svårt. Jag gör ju saker när jag behöver göra dem liksom, inte när klockan säger att jag borde. 

Inga kommentarer: