25 februari 2011

Tänk om alla var som jag

Jag har ont i mina fingrar. Tänk om jag ska få ledgångsreumatism nu? I och för sig är insjukningsmedelåldern 55 år och dit är det ändå 26 år kvar men om någon ska få det innan 30 så kan det ju lika gärna vara jag, eller hur? Det gör mest ont på nätterna. Ibland vaknar jag och har lite fingergympa innan jag somnar om. Har funderat och funderat på om jag gör något konstigt med händerna om dagarna men kan inte komma på en enda sak. Jag minns att jag hade lite fingerkramp om nätterna när jag jobbade med städning för att jag höll så krampaktigt om moppen hela dagarna men då fanns det en logisk förklaring. Nu ser jag ingen annan anledning än just ledgångsreumatism. Eller vet ni något?

Jag läste om det på Vårdguiden och där står det att "det kan börja med att fingrarna, handlederna eller tårna blir svullna, ömma och stela. Vid kraftig inflammation blir de även varma. Besvären är värst på morgonen, men blir bättre under dagen. Med tiden kan inflammationen sprida sig till allt fler leder." Vidare står det att "inflammationen kan göra att man blir trött, får feber och muskelvärk. Den kan också leda till viktnedgång, även om man äter som vanligt" och min första reaktion är ba: Yes, viktnedgång! Och sen: eller kanske inte förresten, tack. Föredrar att vara frisk. 

Så vad tror ni? Har ni något utlåtande eller är jag bara hypokondrisk som vanligt? 

Liten parantes: nu är det bevisat, det jag alltid tänkt, att svenskarna är inga bidragsfuskare. Det är bara en myt. Det är mycket vanligare med skattefusk. Så nu kan ni sluta tycka att det är bättre att fälla än fria. Folk verkar nämligen tycka att det är bättre att ingen får ekonomisk hjälp än att en fuskare får det. En totalt främmande tanke för mig. Hellre att en fuskare får bidrag än att en behövande inte får det. Samma sak med den här klassikern: "Klart att de som behöver ska få hjälp, bara inte JAG får det sämre". Min tanke är mer att om jag visste att alla människor hade det bra så skulle jag lätt kunna ha det sämre. Och då har jag ju inte direkt haft det fett i mitt liv. Asså, tänk om alla var som jag! Vad vacker världen skulle vara! Jag är ganska egocentrerad och tycker att jag är himla förträfflig, men samtidigt är jag så sjukt solidarisk! Asså shit vad jag är bra!   

Inga kommentarer: