21 augusti 2011

O.Z.O.R.A Festival

Då fortsätter jag väl med vår lilla europaodyssé. När bilen var lagad och betald skumpade vi vidare genom Tjeckien. Jättedålig motorväg genom hela landet. Så fort man kom över till Slovakien blev vägen fin. Vi stannade och åt utanför Bratislava. Där hade de euro. Vi visste inte innan vad de hade för valuta i Slovakien. Däremot kunde de inte ett ord engelska. Verkligen inte ett enda ord. Försökte mobilblogga men det gick inte. Sen fortsatte vi in i Ungern. Jag hade fått för mig att Ungern skulle vara ganska torrt men det var helt fel. Det var jättegrönt och kulligt och ganska fuktigt. Fick hoppa över Budapest på grund av vår tredagarsförsening. Egentligen var planen att vi skulle hängt i Budapest tre dagar med våra vänner men nu blev vi tvungna att köra direkt till Ozora. Kom fram strax efter 20.00 utan några som helst missöden längs vägen. Det var tur för vi hade Carros och Christians tält och sovsäckar i bilen. Hade varit trist för dem om vi inte kom fram. Vi kontaktade dem på våra walkie talkies som vi hade införskaffat enkom för denna festival. Det funkade sådär. Det kom in massa ungrare på samma frekvens. Och sen bestämde Ante och Christian att det var pinsamt med walkie talkies så då kunde vi ändå inte använda dem mer. Annars är det en väldigt smart idé tycker jag, eftersom det är så dyrt att ringa varandra med sitt svenska abonnemang. 

Hur som helst: festivalen var helt olik de skandinaviska festivalerna. 
1. Det var rent.
2. Det var barn med.
3. Det var hundar med.
4. Folk inmundigade i jämförelse väldigt lite alkohol.
5. Det fanns inget varmvatten alls. Man fick duscha i kallvatten (fast det gjorde vi ändå inte för det var hutlöst lång kö).
6. Det fanns inga brandgator eller liknande utan man fick sätta upp sitt tält precis var man ville.
7. Man fick ha bilen med sig in på campingen.
8. Man fick inte spela musik ur musikanläggning på campingen efter klockan 22, vilket innebar att man faktiskt kunde sova om man ville.
9. Maten var ganska usel. Även den ungerska gulaschen. Ganska många hade eget stormkök med sig. Inte vi dock.
10. Bajamajorna var iochförsig inte alltid så jättefräscha men många verkade åtminstone försöka hålla det någorlunda fint genom att fälla upp ringen. Jag har nog aldrig förut kommit in på en bajamaja där någon fällt upp ringen. Nu var ju inte det någon garanti för att man skulle vilja sätta sig ändå när man fällde ner ringen men det kändes iallafall som att någon hade gjort sitt bästa. Det är en sak jag tycker är väldigt konstigt faktiskt: varför kissar killar så äckligt på festivaler? Jag menar, de allra flesta killar i världen känner ju någon tjej och man borde ju inte vilja att ens egna tjejkompisar ska behöva sitta på en nedkissad toaring? För även om man kanske struntar i alla andra människor så borde man väl åtminstone bry sig om sina egna vänner? Men tydligen inte.

Människorna såg ganska lustiga ut. Det fanns två utmärkande stilar; sagan om ringen-alv eller post-apokalyptisk Mad Max-stil. Tyvärr blev det inte så jättemycket bra bilder, eftersom systemkameran låg inlåst i bilen hela tiden och vi hade bara kompaktkameran som känns usel i jämförelse. Men ett par stycken har jag lyckats skrapa fram.

Mina nya ascoola solglasögon.

En svensk hippiebuss framför oss.

Snart framme.

O.Z.O.R.A Festival.

Lyspinnar är underskattade.

En kompis som trillade ner på mig när jag stod i kö för att beställa mat. Han hamnade på rygg på marken så jag ropade på Henrik och pekade men han sa att jag var negativ och gick iväg igen. Då ropade jag på Carro istället och hon tog upp honom och gav honom till några tyskar.




En dag åkte jag och Henrik in till den större byn Simontornya där vi åt på restarang och tog ut pengar. 

Där var det ganska fett med en fyrvägskorsning där alla hade rött hela tiden. 

Tillbaka på festivalen och brandkåren fick komma och svalka ner folk.









En mycket entusiastisk kinaman.

Rockringstjej.


Labyrint i majsfält.


Ante.


4 kommentarer:

M-a sa...

Varför kosta på artister? Festivalbesökarna såg ut att vara tillräcklig underhållning :)

Kristin sa...

Hehe, ja det bästa var väl att lyssna på musiken och titta på människorna i kombination.

Anonym sa...

nu låter jag som en gammal tant ...men var det maskerad eller...
annika(fd ungdom)

Kristin sa...

Ja, något slags maskerad skulle man nog kunna kalla det.